Inspectiekaders als kompas
Bij de start van Agora nodigde Jan de inspectie direct uit. "We lieten zien hoe we binnen de bestaande inspectiekaders werken, maar dan vertaald naar onze visie. Bijvoorbeeld: waar het kader vraagt om een doorlopende leerlijn, toonden wij hoe onze leerlingen hun persoonlijke leerroute vormgeven en hoe dat resulteert in een doorlopende en zichtbare ontwikkeling van het kind." Of, hoe we de voortgang van onze leerlingen dagelijks toetsen, zonder dat daar proefwerken of cijfers aan te pas komen. Deze concrete vertaling van kaders naar praktijk bleek cruciaal voor begrip en acceptatie.
Pleidooi voor direct contact met de onderwijsinspectie
Jan pleit voor meer directe interactie tussen scholen en inspectie. "Nu komt de inspectie gemiddeld eens in de drie tot vier jaar langs, maar dat is te weinig om echt te zien wat er op scholen gebeurt. Vervolgens spreekt de onderwijsinspectie dan ook met het bestuur, maar deze zitten vaak op een flinke afstand van de dagelijkse praktijk in de scholen."
"Alleen door regelmatig in gesprek te zijn kan de inspectie een compleet beeld krijgen van de praktijk, niet alleen door op te dagen op momenten wanneer er iets aan de hand is," benadrukt Fasen. "Wanneer de inspectie vaker aanwezig is, kunnen ze beter zien hoe visie en praktijk samenkomen, en kunnen ze scholen actiever ondersteunen in hun ontwikkeling." Daarnaast ontstaat er dan ook bij de inspecteurs meer kennis, gevoel en vertrouwen bij onderwijs dat sterk afwijkt van het gangbare leerstofjaarklassensysteem. In de praktijk zie ik dat inspecteurs daar soms moeite mee hebben.
Dat is waar Fasen op doelt als hij het heeft over de onderwijsinspectie als partner. Het gaat om het opbouwen van een duurzame relatie: "Het vertrouwen en de verbinding moet vooral binnen de scholen worden opgebouwd." Hij adviseert daarom:
- Laat pro-actief zien hoe je de schoolvisie vertaald naar de inspectiestandaarden
- Nodig de inspectie uit voor informele schoolbezoeken
- Organiseer themabijeenkomsten waar inspecteurs welkom zijn
- Deel proactief je successen én uitdagingen
Concrete Stappen voor Morgen
Jan's advies is helder: "Wat je belooft in je schoolplan, moet ook terug te zien zijn in de praktijk. Als je het niet kunt laten zien, dan telt het niet voor de inspectie. Laat ook goed zien hoe je je kwaliteitszorg hebt georganiseerd. Begin vooral klein. Zorg dat je weet waar de school voor staat en vertaal dat naar een paar concrete acties. Als iedereen begrijpt waar je naartoe werkt, wordt samenwerken makkelijker." Veel schoolplannen zijn te ambitieus en staan te ver af van de geleefde werkelijkheid. Daar is de onderwijsinspectie kritisch op, en terecht!
Praktische startstappen:
- Kies één speerpunt uit je schoolplan om mee te beginnen
- Start bij een concreet plan voor de komende drie maanden
- Verzamel wekelijks bewijs van vooruitgang
- Betrek je team bij het documenteren van successen
- Plan een gesprek met de inspectie om je aanpak ook te delen
Hoe sterk is jullie schoolplan? Veel plannen blijven te abstract en missen praktische uitvoering. Ons gratis schoolplannen rapport laat zien hoe je een werkbaar schoolplan opstelt dat wél impact maakt!
Tot slot
Een inspectiebezoek hoeft geen spannend examen te zijn, maar kan juist een kans zijn om te laten zien waar jouw school nou echt voor staat. Met de inzichten en praktische tips van Jan Fasen kunnen we stap voor stap werken aan een succesvolle en open relatie met de inspectie. Begin klein, wees transparant en maak je visie zichtbaar in de praktijk. Zo wordt de onderwijsinspectie niet alleen een beoordelaar, maar een partner in ontwikkeling.
Jan Fasen is oprichter van Agora Onderwijs en expert op het gebied van onderwijsvernieuwing. Dit artikel is gebaseerd op een interview met Jan Fasen en zijn jarenlange ervaring met succesvolle inspectiebezoeken. LeerGewoonte is een samenwerking met Jan Fasen gestart om scholen nog beter te kunnen begeleiden bij de onderwijsinspectie en het verbeteren van de visie.
.png?width=500&height=87&name=LeerGewoonte-Logo%20(1).png)





Nog geen reacties
Laat ons weten wat je denkt