Formatief handelen

Alles wat je moet weten om te beginnen
In het onderwijs zijn we sterk gericht op cijfers en prestaties. Maar wat als we de focus kunnen verleggen naar waar het écht om draait: het leren zelf? Formatief handelen maakt deze transformatie mogelijk.
 
Formatief handelen is een wetenschappelijk onderbouwde didactiek die helpt je om tijdens de les direct inzicht te krijgen in waar je leerlingen/studenten staan. Door gerichte vragen te stellen en alle leerlingen/studenten te activeren, krijgen zij zicht op waar ze staan en wat nodig is om een stap verder te komen. Geen focus op prestaties, maar op ontwikkeling.
 
Klaar voor de stap van presteren naar leren?

Waar sta jij met formatief handelen?

Ontdek gratis waar jij staat als het gaat met formatief handelen. Na zeven vragen weet je hoe goed jij de principes van formatief handelen toepast. 

Formatief-handelen-feedback (1)

Implementeer zelf een feedbackcultuur

Wij geven de inzichten en werkvormen, zodat jullie zelf de verandering kunnen dragen. Dát is bewezen effectief. 

Formatief handelen uitgelegd:

Wat is formatief handelen?

Formatief handelen is een onderwijsaanpak waarbij je continue informatie verzamelt over waar leerlingen/studenten staan in hun leerproces, om vervolgens het onderwijs daarop aan te passen.

Het draait om drie kernvragen:
1. Waar werkt de leerling/student naartoe? (Doelen verhelderen)
2. Waar staat de leerling/student nu? (Informatie verzamelen)
3. Hoe komt de leerling/student een stap verder? (Feedback organiseren)

En twee didactische principes:
1. Alle leerlingen/studenten zijn geactiveerd en denken hard na.
2. Reacties worden gebruikt om een geïnformeerde vervolgactie te nemen.

Formatief handelen, formatief evalueren of formatief toetsen?

Het begrip formatief handelen komt van het Engelse 'formative assessment'. De vertaling hiervan heeft voor wat verwarring gezorgd in het Nederlandse onderwijs:

  • Eerst werd het vertaald als 'formatief toetsen', wat de indruk wekte dat het ging om toetsen zonder cijfer. 
  • Later werd ook 'formatief evalueren' gebruikt, maar ook dit miste de kern.
  • 'Formatief' betekent eigenlijk: data verzamelen om een beslissing te nemen voor de vervolgstap (Wiliam & Leahy, 2016). Letterlijk vertaalt kan het ook betekenen 'toetsing die je vormt'. 
  • Dit staat tegenover 'summatief', waarbij data wordt gebruikt om een beslissing te nemen over een oordeel. 

'Formatief handelen' dekt de lading het best, omdat het gaat om een doorlopend proces: je verzamelt continu informatie over waar leerlingen staan om te bepalen wat de beste volgende stap is in hun leerproces.

Wat hebben formatief handelen en leren zichtbaar maken met elkaar te maken?

Leren zichtbaar maken is de motor van formatief handelen. Het is de tweede van de vijf strategieën en vormt de onmisbare schakel tussen het doel (feed up) en de vervolgstap (feed forward).

Zonder het leren zichtbaar te maken, vaar je als docent blind. Je hebt immers concreet bewijs nodig van waar de leerling staat om te kunnen bepalen wat er nodig is om verder te komen.

  • De relatie in het kort: Formatief handelen is het proces van beslissingen nemen over het vervolg van je les. Leren zichtbaar maken levert de informatie (data) die je nodig hebt om die beslissing te funderen.

  • Van gokken naar weten: In plaats van af te gaan op 'vingers' of 'knikkende hoofden', gebruik je gerichte didactiek om te zien wat alle leerlingen denken.

  • Wederzijds inzicht: Het geeft niet alleen jou als docent informatie, maar houdt leerlingen ook een spiegel voor: 'Beheers ik dit al, of heb ik nog iets te doen?'

Wat zijn valkuilen bij het implementeren van formatief handelen?

1. Te snel gaan
Oplossing? Begin klein, bouw het op, vier successen

2. Metingen overslaan
Oplossing? Inventariseer de leerbehoeften, verzamel data en evalueer

3. Rol van leiders over het hoofd zien
Oplossing? Betrek leiding, zij moeten het goede voorbeeld geven

4. Formatief handelen als doel zien i.p.v. als middel
Oplossing? Zie formatief handelen als een middel, met als doelen: meer eigenaarschap / zelfregulatie bij leerlingen, en meer geactiveerde en gemotiveerde leerlingen

5. Niet inbedden in organisatie
Oplossing? Maak het onderdeel van bestaande systemen en maak beslissingen die formatief handelen ondersteunen in plaats van in de weg zitten.

6. Overbelasting docenten
Oplossing? Houd rekening met het welzijn van docenten en zorg voor focus. Docenten moeten zich kunnen ontwikkelen in hun eigen zone van naaste ontwikkeling en wanneer zij zich ontwikkelen op formatief handelen, moeten er niet ook tig andere veranderkundige zaken op hun bordje terechtkomen.

7. Onvoldoende draagvlak
Oplossing? Betrek het team, stel samen doelen op, deel successen en bouw samen

Back to top

Gratis webinar formatief handelen - basics en praktische tips!

Ontdek formatief handelen met experts Alex en David. In dit webinar (al 2000 keer bekeken) delen zij essentiële inzichten over:

  1. Formatief handelen: wat het is en hoe je het toepast
  2. Hoe formatief handelen helpt bij actuele onderwijsuitdagingen
  3. De weg naar activerend onderwijs door formatief handelen
  4. Waarom fouten (zichtbaar) maken cruciaal is voor effectief leren, en hoe formatief handelen daarbij kan helpen
  5. Praktische handvatten voor de drie kernvragen van formatief handelen

Deze scholen konden na een klein zetje van ons zelfstandig verder met formatief handelen

Gratis boek voor onderwijsleiders: "33 tips voor VO en HBO didactiek"

Transformeer je onderwijs met wetenschappelijk onderbouwde didactische tips van David, Wessel en Michiel. Als schoolleider of verantwoordelijke voor de onderwijskwaliteit op jouw onderwijsinstelling, ontvang je nu kosteloos* (t.w.v. €X34,25) hét handboek dat theorie en praktijk samenbrengt. In "33 tips voor VO / HBO Didactiek" ontdek je:

  • De psychologie achter effectief leren
  • Direct toepasbare werkvormen voor in je les
  • Bewezen technieken die de basis vormen voor formatief handelen
  • Concrete tools voor betere leerresultaten, direct toepasbaar in de les
  • Praktische implementatie tips met wetenschappelijke onderbouwing

Dit praktijkboek, geschreven door experts in praktijk én theorie, helpt je team de stap te maken van presteren naar écht leren.

*Alleen voor schoolleiders of verantwoordelijke voor schoolbrede implementatie onderwijskwaliteit. Maximaal één exemplaar per onderwijsinstelling.

33 tips voor HBO didactiek LeerGewoonte
33 tips voor VO didactiek LeerGewoonte

Zet nu de eerste stap naar beter formatief handelen op jouw school

Meer weten over onze opleiding formatief handelen?
Wordt expert in deze 'train-de-trainer' opleiding en neem je team mee.
Meer lezen
David_Leergewoonte foto
Gratis adviesgesprek?
Ontvang direct al wat tips!
Plan een gesprek

Hoe kan je het formatief handelen op je school verbeteren?

De aanpak van Leergewoonte in vier bewezen stappen

Van ongewenst gedrag naar gewenst gedrag
STAP 1

Gewenste situatie (Ambitie)

Samen vertalen we de ambities naar concreet, waarneembaar gewenst gedrag. Wat moet formatief handelen concreet opleveren? Wat willen we zien bij leerlingen/studenten, docenten en leidinggevenden?

De huidige situatie in kaart brengen
STAP 2

Huidige situatie (Situatiescan)

Samen met docenten en leerlingen / studenten brengen we de huidige situatie in kaart. Dit kan m.b.v. klasobservaties (die docenten zelf uitvoeren) en vragenlijsten. 


Samen aan de slag om te verbeteren
STAP 3

Verbeteren (Groeikansen)

De situatiescan maakt duidelijk welke interventie nodig is om de school in beweging te krijgen en optimaal samen te groeien. Het kan zijn dat het MT kan worden ondersteund bij het beter maken van keuzes, wellicht moet het docententeam worden getraind, of dat ouders moeten worden meegenomen in de transitie.


Nameting over de effecten van de verbeteringen
STAP 4

Nieuwe situatie (Reflectie)

Een effectmeting maakt duidelijk wat de interventie heeft opgeleverd en aan welke stappen van formatief handelen nog aandacht gegeven moet worden.


Artikelen en tips over formatief handelen

Van theorie tot praktijk! Bij LeerGewoonte delen we regelmatig waardevolle inzichten over formatief handelen om je te inspireren en te ondersteunen bij het toepassen in de les, of implementatie in de organisatie. 

Formatief handelen: wat is het en waarom werkt het?

Formatief handelen: wat is het en waarom werkt het?

6 november 2025 5:11:39 CET 11 min read
Alles wat je moet weten als je wilt starten met Formatief Handelen
Alles wat je moet weten als je wilt starten met Formatief Handelen

Alles wat je moet weten als je wilt starten met Formatief Handelen

7 mei 2023 11:00:00 CEST 1 min read
Hoe maak je het leren van leerlingen zichtbaar?

Hoe maak je het leren van leerlingen zichtbaar?

4 december 2025 7:14:57 CET 12 min read
“Is het goed zo?” Zó maak je als docent duidelijk wat je van leerlingen verwacht.

“Is het goed zo?” Zó maak je als docent duidelijk wat je van leerlingen verwacht.

25 november 2025 5:25:59 CET 10 min read
Motivatie en formatief handelen – een gouden combinatie? Deel 1: theoretische onderbouwing

Motivatie en formatief handelen – een gouden combinatie? Deel 1: theoretische onderbouwing

29 augustus 2022 11:00:00 CEST 7 min read
Motivatie en formatief handelen – een gouden combinatie? Deel 2: Motivatie integreren in formatief handelen met praktische tips.
Docent 5

Motivatie en formatief handelen – een gouden combinatie? Deel 2: Motivatie integreren in formatief handelen met praktische tips.

12 september 2022 11:00:00 CEST 17 min read
Hoe kan formatief handelen bijdragen aan goed onderwijs - Hannelore Hemeltjen
formatief-handelen-met-Hannelore

Hoe kan formatief handelen bijdragen aan goed onderwijs - Hannelore Hemeltjen

1 juni 2021 11:00:00 CEST 1 min read
Formatief Evalueren met Cindy Stienstra
Formatief-Evalueren-met-Cindy-Stienstra

Formatief Evalueren met Cindy Stienstra

24 november 2021 11:00:00 CET 1 min read

1 min read