Groeien in het onderwijs!

Leerlingen optimaal ontwikkelen. Dat staat bij ons centraal. En als je wilt dat leerlingen optimaal ontwikkelen, moet je ervoor zorgen dat de professionals om hen heen óók samen kunnen groeien. LeerGewoonte zet zich in voor onderwijs dat motiveert, welzijn bevordert en persoonlijke groei stimuleert, voor alle betrokkenen. Samen met schoolleiders, docenten en leerlingen transformeren we scholen op een wetenschappelijk onderbouwde en duurzame wijze. Samen groeien, want de uitdagingen zijn te complex voor het individu.

Klik op een vlak om meer te ontdekken over het betreffende onderwerp.

Hoger welzijn onder medewerkers en leerlingen

Verlicht werkdruk en stress door weloverwogen keuzes te maken.

Laten zien waar je goed in bent aan de onderwijsinspectie

Transformeer onvoldoendes naar voldoendes door de schoolvisie zichtbaar te maken.

Hogere motivatie onder leerlingen

Ontwikkel betekenisvol onderwijs dat leerlingen intrinsiek motiveert en activeert.

Een aanpak gestoeld op wetenschap

Stap 1

Ambitie

Samen vertalen we de ambities in het schoolplan naar concreet, waarneembaar gewenst gedrag. 

Gedrag
Stap 1
Stap 2

Nulmeting

Met behulp van een nulmeting brengen we samen de huidige situatie in kaart en identificeren we kansen voor verbetering.

stap1-onbekend
Stap 2
Stap 3

Verbeteren

Nu de leerbehoeften helder zijn, kunnen we samen nadenken over een interventie en bespreken welk gedeelte de school oppakt en welk gedeelte door experts van LeerGewoonte wordt ontzorgt. 

stap2-verbeter
Stap 3
Stap 4

Nameting

Een effectmeting maakt duidelijk wat de interventie heeft opgeleverd en aan welke stappen nog aandacht gegeven moet worden.

stap3-herhaal
Stap 4

Benieuwd naar onze aanpak?

Download het whitepaper 'Zó maak je de ambities in schoolplannen waar'. In dit whitepaper vind je onder andere:

  • Hoe lang cultuurverandering gemiddeld duurt
  • Welke stappen effectief zijn bij cultuurverandering
  • Welk wetenschappelijk model voor gedragsverandering uitermate effectief is

Bekijk onze aankomende opleidingen

We zijn een CRKBO gecertificeerde opleiderCRKBO-Instelling-Keurmerk

Gratis schoolplannen rapport

Ontdek in dit document hoe je als school tegemoet komt aan de wettelijke eisen voor schoolplannen. Daarnaast vind je in dit rapport trends, uitdagingen en innovatieve ideeën gebaseerd op een representatieve steekproef schoolplannen. Download nu dit gratis analyserapport met waardevolle inzichten en aanbevelingen om jullie schoolplan samen te stellen of te verbeteren.

Gratis schoolplannen rapport voorpagina

Rapport aanvragen

Onze klanten

Wat onze klanten zeggen

“Binnen het bestuur OSG Hengelo heeft Harold lezingen gegeven en gesprekken gevoerd met de directeuren en teamleiders. Het doel was om vanuit wetenschappelijke basis uitgangspunten te bepalen voor het strategisch beleid, maar uiteindelijk vooral voor het nog beter kunnen begeleiden van de leerlingen naar een mooie toekomst. Hij heeft ons geïnspireerd om anders te kijken naar onderwijs en leren.”
Dave-van-Zutphen
Dave van Zutphen

Directeur Speciaal Onderwijs OSG

"LeerGewoonte heeft ons, als Driestar Gouda havo-vwo, geholpen om de theorie van motivatie (zelfdeterminatietheorie en goal setting) te koppelen aan formatief handelen en werken met leerdoelen. LeerGewoonte verstaat de kunst om actueel onderzoek te verbinden met praktische tips, te werken met afwisselende werkvormen, en competentie bij docenten te creëren door stap voor stap te werken aan haalbare leerdoelen. Na drie studiedagen kunnen we zeggen dat we veel hebben geleerd en vooruitgang boeken in het beter lesgeven volgens de principes van formatief handelen. Alles voor de gemotiveerde(re) leerling. Bedankt, David en LeerGewoonte!"
Lute-Geert Verdouw
Lute-Geert Verdouw

Adjunct-directeur Driestar Gouda

"Buitengewoon interessante trainingen gevolgd met het Management Team van de GSG Leo Vroman. David en Erik hebben ons uitstekend meegenomen in de wereld van gedragsverandering en formatief handelen."
Herman-van-Tongerloo
Herman van Tongerloo

College van Bestuur StOVOG/ rector de GsG Leo Vroman

"Harold is een heel fijne gesprekspartner om te praten over leren en leerprocessen, en wat kinderen echt helpt om tot leren te komen, ook als dat wat extra’s vraagt. Zijn expertkennis en herkenbare praktijkvoorbeelden maken de dialoog altijd weer van waarde."
camiel
Camiel Pas

Eigenaar van PMC Herregistratieschoolleider

Zo zien onze sessies eruit

Een aanpak gebaseerd op wetenschap

stap1-hr
Stap 1

Gewenste situatie (Ambitie)

Samen vertalen we de ambities in het schoolplan naar concreet, waarneembaar gewenst gedrag.  


stap2-hr
Stap 2

Huidige situatie (Nulmeting)

We brengen samen de huidige situatie in kaart en identificeren kansen voor verbetering.

stap3-hr
Stap 3

Verbeteren (Interventie)

De nulmeting maakt duidelijk welke interventie nodig is om de school in beweging te krijgen en optimaal samen te groeien. 

stap4-hr
Stap 4

Nieuwe situatie (Nameting)

Een effectmeting maakt duidelijk wat de interventie heeft opgeleverd en aan welke stappen nog aandacht gegeven moet worden.

Nieuws over onderwijs

Effectief aanspreken met behoud van relatie met het AUB-model

Effectief aanspreken met behoud van relatie met het AUB-model

3 februari 2025 11:28:00 CET
Waarom vinden we elkaar aanspreken zo moeilijk?
giving eachother feedback

Waarom vinden we elkaar aanspreken zo moeilijk?

29 januari 2025 12:06:03 CET
Hoe maak je van een Inspectiebezoek een succesverhaal?

Hoe maak je van een Inspectiebezoek een succesverhaal?

13 januari 2025 13:44:12 CET