Groeien in Onderwijs

Met goede gewoontes naar nóg beter onderwijs. 

Maak kennis Ontdek onze aanpak

Wil jij ook:

Een professionele schoolcultuur

Creër een schoolcultuur waar feedback, groei en eenheid voorop staan

Hoger welzijn onder medewerkers en leerlingen

Verlicht werkdruk en stress door weloverwogen keuzes te maken

De schoolvisie terugzien op de werkvloer

Breng de schoolvisie tot leven door concreet en waarneembaar gedrag van iedereen.

Gemotiveerde leerlingen

Zorg dat leerlingen met meer motivatie naar school komen!

Een transitie maken naar formatief handelen

Van kortetermijnprestaties naar duurzaam leren voor betere kennis en vaardigheden

Meer maatwerk op school

Stimuleer de groei en ontwikkeling van alle betrokkenen door begeleiding die beklijft

Een aanpak gestoeld op wetenschap

Stap 1

Ambitie

Samen vertalen we de ambities in het schoolplan naar concreet, waarneembaar gewenst gedrag. 

Gedrag
Stap 1
Stap 2

Nulmeting

Met behulp van een nulmeting brengen we samen de huidige situatie in kaart en identificeren we kansen voor verbetering.

stap1-onbekend
Stap 2
Stap 3

Verbeteren

Nu de leerbehoeften helder zijn, kunnen we samen nadenken over een interventie en bespreken welk gedeelte de school oppakt en welk gedeelte door experts van LeerGewoonte wordt ontzorgt. 

stap2-verbeter
Stap 3
Stap 4

Nameting

Een effectmeting maakt duidelijk wat de interventie heeft opgeleverd en aan welke stappen nog aandacht gegeven moet worden.

stap3-herhaal
Stap 4

Een aanpak gebaseerd op wetenschap

stap1-hr
Stap 1

Gewenste situatie (Ambitie)

Samen vertalen we de ambities in het schoolplan naar concreet, waarneembaar gewenst gedrag.  


stap2-hr
Stap 2

Huidige situatie (Nulmeting)

Met behulp van een nulmeting brengen we samen de huidige situatie in kaart en identificeren we kansen voor verbetering.

stap3-hr
Stap 3

Verbeteren (Interventie)

Nu de leerbehoeften helder zijn, wordt duidelijk welke interventie nodig is. We bespreken welk gedeelte de school oppakt en welk gedeelte LeerGewoonte ontzorgt. 

stap4-hr
Stap 4

Nieuwe situatie (Nameting)

Een effectmeting maakt duidelijk wat de interventie heeft opgeleverd en aan welke stappen nog aandacht gegeven moet worden.

Vier pijlers voor optimale ontwikkeling van de leerling én de organisatie

Leren

Gebaseerd op wetenschap en op een gemeenschappelijke taal

Welzijn

Een gezonde werk- en leeromgeving

Visie

Een gedeelde visie met focus

Organisatie

Stevige structuur en een professionele omgangscultuur

Bekijk onze aankomende opleidingen

Een duidelijke missie voor het onderwijs

Leerlingen optimaal ontwikkelen. Dat staat bij ons centraal. En als je wilt dat leerlingen optimaal ontwikkelen, moet je ervoor zorgen dat de professionals om hen heen óók ontwikkelen en professioneel samenwerken. LeerGewoonte zet zich in voor onderwijs dat motiveert, welzijn bevordert en persoonlijke groei stimuleert, voor alle betrokkenen. Samen met schoolleiders, docenten en leerlingen transformeren we scholen op een wetenschappelijk onderbouwde en duurzame wijze. Samen groeien, want de uitdagingen zijn te complex voor het individu.

Plan een afspraak
LeerGewoonte-Logo (1)

Benieuwd naar onze aanpak?

Download het whitepaper 'Zó maak je de ambities in schoolplannen waar'. In dit whitepaper vind je onder andere:

  • Hoe lang cultuurverandering gemiddeld duurt
  • Welke stappen effectief zijn bij cultuurverandering
  • Welk wetenschappelijk model voor gedragsverandering uitermate effectief is

Gratis schoolplannen rapport

Ontdek in dit document hoe je als school tegemoet komt aan de wettelijke eisen voor schoolplannen. Daarnaast vind je in dit rapport trends, uitdagingen en innovatieve ideeën gebaseerd op een representatieve steekproef schoolplannen. Download nu dit gratis analyserapport met waardevolle inzichten en aanbevelingen om jullie schoolplan samen te stellen of te verbeteren.

Gratis schoolplannen rapport voorpagina

Rapport aanvragen

Onze klanten

Wat onze klanten zeggen

“Binnen het bestuur OSG Hengelo heeft Harold lezingen gegeven en gesprekken gevoerd met de directeuren en teamleiders. Het doel was om vanuit wetenschappelijke basis uitgangspunten te bepalen voor het strategisch beleid, maar uiteindelijk vooral voor het nog beter kunnen begeleiden van de leerlingen naar een mooie toekomst. Hij heeft ons geïnspireerd om anders te kijken naar onderwijs en leren.”
Dave-van-Zutphen
Dave van Zutphen

Directeur Speciaal Onderwijs OSG

"LeerGewoonte heeft ons, als Driestar Gouda havo-vwo, geholpen om de theorie van motivatie (zelfdeterminatietheorie en goal setting) te koppelen aan formatief handelen en werken met leerdoelen. LeerGewoonte verstaat de kunst om actueel onderzoek te verbinden met praktische tips, te werken met afwisselende werkvormen, en competentie bij docenten te creëren door stap voor stap te werken aan haalbare leerdoelen. Na drie studiedagen kunnen we zeggen dat we veel hebben geleerd en vooruitgang boeken in het beter lesgeven volgens de principes van formatief handelen. Alles voor de gemotiveerde(re) leerling. Bedankt, David en LeerGewoonte!"
Lute-Geert Verdouw
Lute-Geert Verdouw

Adjunct-directeur Driestar Gouda

"Buitengewoon interessante trainingen gevolgd met het Management Team van de GSG Leo Vroman. David en Erik hebben ons uitstekend meegenomen in de wereld van gedragsverandering en formatief handelen."
Herman-van-Tongerloo
Herman van Tongerloo

College van Bestuur StOVOG/ rector de GsG Leo Vroman

"Harold is een heel fijne gesprekspartner om te praten over leren en leerprocessen, en wat kinderen echt helpt om tot leren te komen, ook als dat wat extra’s vraagt. Zijn expertkennis en herkenbare praktijkvoorbeelden maken de dialoog altijd weer van waarde."
camiel
Camiel Pas

Eigenaar van PMC Herregistratieschoolleider

Zo zien onze sessies eruit

Nieuws over onderwijs

De sleutel tot succes in het onderwijs? Bouwen aan een professionele schoolcultuur!
Professionele-Schoolcultuur

De sleutel tot succes in het onderwijs? Bouwen aan een professionele schoolcultuur!

7-juni-2024
Motiverende gespreksvoering in het onderwijs: Een startersgids voor docenten
Personen-in-overleg-met-elkaar-met-motiverende-gespreksvoering

Motiverende gespreksvoering in het onderwijs: Een startersgids voor docenten

11-december-2023
Zó leer je leerlingen (niet) reflecteren
Persoon reflecteren

Zó leer je leerlingen (niet) reflecteren

1-maart-2023
favicon
Nieuwsgierig?

Plan een afspraak