Professionele schoolcultuur: groei begint met zichtbaar gedrag
Verantwoordelijkheid nemen, afspraken nakomen én elkaar aanspreken - elke dag
Een sterke schoolcultuur is een van de grootste voorspellers van onderwijskwaliteit (McKinsey & Company, 2020). Onderzoek laat zien dat teams waarin collega’s elkaar feedback geven en verantwoordelijk gedrag vertonen, betere resultaten behalen en minder werkdruk ervaren.
Bij LeerGewoonte combineren we wetenschappelijke inzichten met praktische werkvormen. Zo helpen we scholen niet alleen te begrijpen wat een professionele schoolcultuur is, maar vooral om dit gedrag zichtbaar te maken.
Hoe professioneel is jouw schoolcultuur?
Ontdek gratis hoe professioneel jouw schoolcultuur is. In 10 vragen kom je erachter hoe jouw school er voor staat.

Wij helpen scholen zelf hun cultuur te versterken
Wij geven de inzichten en werkvormen, zodat jullie zelf de verandering kunnen dragen. Dát is bewezen effectief.
MT-bijeenkomsten
Sessies van drie uur waarin het MT werkt aan eigenaarschap en leiderschap. Direct zicht op knelpunten én volgende stappen.
Workshops, traingen & lezingen
Van studiedag tot teamtraining: praktische werkvormen die de aanspreekcultuur en samenwerking direct stimuleren.
Onderzoek
Met analyses en interviews brengen we jullie schoolcultuur scherp in beeld. Concreet advies met duidelijke groeikansen.
2-daagse opleiding
Verdiepende opleiding voor leidinggevenden. Wetenschap en praktijk gecombineerd om blijvend te bouwen aan een professionele cultuur.


Voorbeelden professioneel gedrag
Deze scholen hebben we geholpen bij het professionaliseren van hun schoolcultuur







Professionele schoolcultuur uitgelegd
Een professionele schoolcultuur is een omgeving waarin professionals elkaar stimuleren om te groeien in hun vakmanschap. Het is een cultuur waarin kwaliteit de belangrijkste stem heeft en waarin men elkaar actief en constructief aanspreekt op professioneel functioneren (Galenkamp & Schut, 2020).
Deze cultuur vraagt om een omgeving waarin professionals de verschillen in expertise erkennen en bewust benutten voor gezamenlijke groei en ontwikkeling (Van Emst, 2012). Het ontwikkelen van een professionele schoolcultuur draagt zo bij aan het verbeteren van onderwijsresultaten en werkplezier.
Volgens Galenkamp & Schut (2020) is gedrag professioneel wanneer het voldoet aan drie criteria:
- Het draagt bij aan de doelen van de school (organisatiedoelen)
- Het draagt bij aan het welzijn van de persoon zelf (individueel welzijn)
- Het draagt bij aan het welzijn van anderen (collectief welzijn)
Wanneer gedrag niet aan (een van) deze criteria voldoet, is het per definitie onprofessioneel.
Een docent die leerlingen eerder uit de klas laat gaan, terwijl andere docenten daar last van hebben, is dus ondanks de mogelijk goede intenties, niet-professioneel.
In een professionele cultuur wordt dit gedrag daarom effectief begrensd, met behoud van relatie.
Het ontwikkelen van een professionele schoolcultuur begint bij voorbeeldgedrag. Als geen ander heeft de schoolleiding met haar positie aanzien in de school. Dit aanzien is een van de krachtigste instrumenten om de schoolcultuur te beïnvloeden.
Maar voorbeeldgedrag alleen is niet genoeg. Het is nodig dat professionals elkaar durven aan te spreken op hun functioneren. Vaak wordt gedacht dat er eerst aan 'veiligheid' moeten worden gewerkt, maar werken aan aanspreken máákt dat de werkomgeving veiliger wordt.
Om goed te kunnen aanspreken is er een heldere koers nodig met concrete verwachtingen over professioneel gedrag.
Drie essentiële elementen zijn dus nodig:
- Voorbeeldgedrag van leiding die stuurt op ontwikkeling in plaats van beheersing
- Een cultuur waarin professionals elkaar durven aan te spreken op hun functioneren
- Een duidelijke koers met concrete verwachtingen over professioneel gedrag
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi.
Artikelen en tips voor een Professionele Schoolcultuur
Van theorie tot praktijk! Bij LeerGewoonte delen we regelmatig waardevolle inzichten over professioneel gedrag om je te inspireren en te ondersteunen.

Van familiecultuur naar professionele cultuur: praktisch stappenplan

Weerstand als groeikans: van herkennen naar handelen

Effectief aanspreken met behoud van relatie met het AUB-model

Omgaan met Weerstand in het Onderwijs: Van Obstakel naar Kans

Van de dramadriehoek naar de groeidriehoek
De dramadriehoek in het onderwijs

Professioneel gedrag is het hart van de professionele schoolcultuur

De sleutel tot succes in het onderwijs? Bouwen aan een professionele schoolcultuur!
Schoolculturen effectief professionaliseren
De aanpak van Leergewoonte in vier bewezen stappen
Gewenste situatie (Ambitie)
Samen vertalen we de ambities naar concreet, waarneembaar gewenst gedrag. Wat betekent een professionele cultuur concreet? Wat willen we zien bij medewerkers, bij teams en bij leidinggevenden?
Huidige situatie (Situatiescan)
Samen met docenten en leidinggevenden brengen we de huidige cultuur in kaart. Dit kan met behulp van cultuuranalyses (samen met de school uitgevoerd) en gestructureerde interviews.
Verbeteren (Groeikansen)
De situatiescan maakt duidelijk welke interventie nodig is om de school in beweging te krijgen en optimaal samen te groeien. Het kan zijn dat het MT kan worden ondersteund bij het sturen op professioneel gedrag of wellicht moet het docententeam worden getraind in (durven) aanspreken.
Nieuwe situatie (Reflectie)
Een effectmeting maakt duidelijk wat de interventie heeft opgeleverd en aan welke aspecten van professioneel gedrag nog aandacht gegeven moet worden.