Duurzame gedrags- en cultuurverandering voor onderwijs én organisaties

Wetenschappelijk onderbouwd, praktisch in de uitvoering en meetbaar in resultaat

Groeien in onderwijs


Voor schoolleiders, teamleiders en docenten

Wil jij ook:

  • Een professionele schoolcultuur ontwikkelen?
  • De visie van je school terugzien op de werkvloer?
  • De focus verleggen van presteren naar leren, zoals met formatief handelen of AI?
  • Meer gemotiveerde leerlingen en medewerkers?

Ontdek hoe we deze ambities samen kunnen realiseren!

Groeien in organisaties


Voor directeurs, managers en HR-medewerkers

Wil jij ook:

  • Een continue verbetercultuur?
  • Hoger welzijn voor medewerkers?
  • Collega's die verantwoordelijkheid nemen?
  • Meer professionele communicatie?

Ontdek hoe we deze ambities samen kunnen realiseren!

Zo realiseren scholen en organisaties duurzame verandering

Bekijk de aanpak in 60 seconden 

Co-creatie als basis
Wetenschappelijk onderbouwde aanpak
Duurzame verandering
Bewzen resultaat

Wat scholen en organisaties bereiken

"LeerGewoonte begeleidt het jonge en enthousiaste team van de Montessori Mavo Rotterdam. In verschillende trainingen komen thema's rond het lerende puberbrein aan bod, zoals motivatie, organisatie en prioriteren en reflecteren. LeerGewoonte heeft een prettige mix gevonden waarop wetenschappelijke inzichten gekoppeld worden aan de praktijk. In de trainingen krijgen docenten de ruimte om in hun eigen tempo hun eigen persoonlijke ontwikkeling in te zetten. Het docententeam van de Montessori Mavo Rotterdam heeft met kleine experimenten de nieuwe kennis ingezet in de eigen lessen. Door deze kleine experimenten zijn grote stappen gezet. Ook de ouderavonden voor ouders van onze leerlingen werden goed ontvangen."
Florence Weytingh
Florence Weytingh

Schoolleider Montessori Mavo Rotterdam

"Wat een fijne samenwerking met de trainers van LeerGewoonte! Het begon met een online onderzoek om de sterke punten van HP en onze ontwikkelwensen in kaart te brengen. Hierdoor voelden zowel leerlingen als docenten zich betrokken en verantwoordelijk voor hun eigen scholing. In plaats van het gevoel te krijgen dat ze van alles verkeerd doen, voelden ze zich juist gesteund. Vervolgens werden onze docenten getraind op het gebied van formatief handelen en motivatie. De trainers, die zelf voor de klas staan en zich echt verbinden met de school, wisten ons te inspireren met hun werkvormen. Het zijn ware parels in het scholingslandschap!"
Mieke van der Kroon
Mieke van der Kroon

Docenten coach, mentor en docent op Helen Parkhurst

Sinds enkele jaren werk ik samen met Leergewoonte. De gestructureerde, evidence-based manier van werken helpt onze school - het Montessori College Aerdenhout - om een duurzame verandering teweeg te brengen op het gebied van formatief handelen én een professionele schoolcultuur. Ik ervaar de betrokkenheid, kundige en zeer goed voorbereide aanpak van David en zijn collega's als zeer waardevol!
Bas Boensma MCA
Bas Boensma

Schoolleider MCA

“Binnen het bestuur OSG Hengelo heeft Harold van LeerGewoonte lezingen gegeven en gesprekken gevoerd met de directeuren en teamleiders. Het doel was om vanuit wetenschappelijke basis, uitgangspunten te bepalen voor het strategisch beleid, maar uiteindelijk vooral voor het nog beter kunnen begeleiden van de leerlingen naar een mooie toekomst. Hij heeft ons geïnspireerd om “anders” te kijken naar onderwijs en leren.”
Dave van Zutphen
Dave van Zutphen

Directeur Speciaal Onderwijs OSG

“Het was een groot succes. Ik heb collega’s zelden zo enthousiast gehoord over een bijeenkomst. Nogmaals veel dank.”
Anouk van der Landen

Rechtbank Zeeland-West-Brabant

"LeerGewoonte heeft op verzoek een reeks trainingen gegeven over gedragsverandering en motivatie, stressmanagement en time management aan onze docenten. Wat ontzettend prettig is dat alles zowel evidence based is (wat werkt nu echt?) als praktisch (hoe kan ik als docent er in de praktijk mee aan de slag?). De experts zijn duidelijk gepassioneerd over onderwijs(veranderingen), staan open voor alle vragen en nieuwe suggesties. "
Jenny ter Horst
Jenny ter Horst

Lecturer Digital Strategy, Conversion Optimization and Behavorial Design at AmsterdamUniversity of Applied Sciences

“Het team van LeerGewoonte heeft bijgedragen aan het formatief handelen in de klas, gericht op eigenaarschap. Daarnaast hebben zij gecoacht op werkdrukvermindering. De zeer zorgvuldige analyse van onze context, in combinatie met een wetenschappelijk onderbouwd ontwerp heeft tot een passende aanpak voor de implementatie van onze schoolvisie geleid. Passend voor de leerlingen, de docenten én de schoolleiding. Iedereen wordt en is betrokken bij het voortraject, het traject zelf én de evaluatie. Dat maakt dat het bestendigt.”
Anja Schoots
Anja Schoots, MEd

Conrector Coornhert Lyceum

"LeerGewoonte gaf een webinar over gedragsverandering waarin hij op enthousiaste en scherpzinnige wijze een brug sloeg tussen wetenschappelijke inzichten en de toepassing op eigen gedrag. Door middel van een hands-on 7 stappenplan kwam iedere deelnemer tot een eigen persoonlijk ontwikkelplan. Hun webinar heeft ons gemotiveerd en de vorderingen van ieders plan worden nog regelmatig besproken onder collega's!"
Rosalie-Nelissen-1
Rosalie Nelissen

Programmamanager hersenonderzoek ZonwMW

"Nuttige en laagdrempelige training, zeer praktisch en direct uitvoerbaar! Op verzoek is er een training op maat gemaakt. Theoretische informatie en praktische tips waren goed in balans. Bedankt LeerGewoonte!"
Truus Hooiveld
Truus Hooiveld

Adviseur Patiëntenzorg bij Erasmus MC

“Wetenschap en praktijk, inzichtelijk en inspirerend. LeerGewoonte verzorgd al drie jaar de docentenprofessionalisering op onze school waarbij thema's als formatief handelen, motivatie en activatie aan bod kwamen.”
els
Els Meijknecht

Teamleider Onderwijs bij Wolfert Lyceum

“Harold van LeerGewoonte is een heel fijne gesprekspartner om te bomen over leren en leerprocessen en wat kinderen echt helpt om tot leren te komen, ook als dat wat extra’s vraagt. Zijn expertkennis en herkenbare praktijkvoorbeelden maken de dialoog altijd weer van waarde.”
Deelnemer

Persoonlijk Leiderschap PCM Schoolleiders

"Diverse literatuuronderzoeken inmiddels uit laten voeren door LeerGewoonte. Altijd goed onderbouwd, vol met handige conclusies en echt een aanrader! Wij hebben er heel veel aan gehad! Dank je wel!"
Wesley van 't Hof
Wesley van 't Hof

Algemeen directeur bij lindenhaeghe

 

 

 

 

Onze experts: wetenschap én praktijk in één team

Professor Dr. Harold Bekkering 

Harold Bekkering, neurowetenschapper op het gebied van leren en motivatie, helpt ons om wetenschap te vertalen naar praktische, toepasbare interventies in scholen en organisaties

Lees meer over Harold

LeerGewoonte experts: met één been in de praktijk

Wat ons team uniek maakt, is dat we de praktijk door en door kennen. Onze trainers staan zelf ook voor de klas, leiden teams of werken binnen organisaties. Zo begrijpen we van binnenuit de uitdagingen waar scholen en organisaties dagelijks voor staan. 

Ontmoet het team Bekijk artikelen

Aankomende opleidingen voor professionals in onderwijs en organisaties

LeerGewoonte is een CRKBO gecertificeerde opleiderCRKBO-Instelling-Keurmerk

favicon
Nieuwsgierig geworden?

Plan een gesprek

Voor onderwijs

Voor organisaties